B01.6.12 - revidert 11.01.2023
 

Instruks for sikre løfteoperasjoner

Hensikt og omfang

Hensikten med denne instruksen er å sikre at bruk av kran på Backes byggeplasser gjennomføres uten fare for liv og helse. Instruksen gjelder i sin helhet for løfteoperasjoner utført av Backes egne ansatte og innleide arbeidstakere.

Ansvar

Prosjektleder er ansvarlig for å sikre at denne instruksen følges. Øvrige roller som omtales i denne instruksen er beskrevet i hjelpemiddel B01.6.17.

Planlegging og kategorisering av risiko

Alle løfteoperasjoner skal kategoriseres etter risiko før utførelse. Det skilles på svært kritiske, kritiske, kompliserte og enkle løft

Svært kritiske løfteoperasjoner

  • Samløft der totalvekten overstiger maksimum løftekapasitet til en av kranene
  • Løft av spesielle laster som f.eks. strukturer med stort omfang og / eller spesiell utforming
  • Overføre last fra en kran til en annen kran

Prosjektleder er ansvarlig for at nødvendig dokumentasjon for løfteoperasjon er verifisert av eier av kran. Operasjonelt ansvarlig (OA), deltar i planleggingen.

Kritiske løft: 

  • Bruk av arbeidskurv i kran (personløft med kraner som ikke er typegodkjent for løfting av personer)
  • Løft over kritiske områder, for eksempel områder med allmenn ferdsel og høyspent
  • Samløft som ikke overstiger maksimum løftekapasitet til en av kranene
  • Løft som ikke er mulig å reversere
  • Løft av betongtobb (dersom denne ikke er utstyrt med helletut, som gjør at bruker slipper å stå rett under) og annet arbeid som må utføres under hengende last

For denne type løft kreves arbeidsprosedyre som er godkjent av OA for sikre løfteoperasjoner.

Kompliserte løft: 

  • Blindløft
  • U-løft
  • Utnyttelse av mobil- og lastebilkrans tillatte løftekapasitet med mer enn 80% av kranens designgrense
  • Bruk av kran/maskin ved montering av: Betongelementer, stålkonstruksjoner, veggelementer av tre, dekkereis, bruk av vakuumløfter, eller andre løfteoperasjoner som blir vurdert som komplisert/risikofylt · Løft av snøsegl: instruks for bruk og løft av snøsegl skal følges (B01.6.13)
  • Løfteoperasjoner i sterk vind opp mot 80 % av kranens designgrense
  • Løft av prefabrikkert armering
  • Flere kraner innenfor samme løfteområde hvor det ikke er planlagt og utarbeidet egne rutiner

For disse løftene må det gjennomføres SJA, og alt relevant personell skal delta.

Enkle løft

  • Alle enkle rutineløft skal gjennomføres på en slik måte at det ikke medfører uakseptabel risiko for andre aktører. Hvis dette ikke lar seg gjøre, skal løftet graderes opp til komplisert eller kritisk

Alle planlagte løft skal behandles i daglig sikkerhetssamtale/morgenmøte.

Ledelse av løfteoperasjonen

Operasjonelt ansvarlig (OA) skal koordinere de samlede aktivitetene med løfteinnretninger innenfor sitt ansvarsområde, og skal i den forbindelse sikre helhetlig planlegging og vurdere sikkerheten i forbindelse med samtidige operasjoner.

Kranfører leder den enkelte løfteoperasjonen dersom annet ikke er avtalt.

Når det vurderes som sikrere kan det utpekes en annen person enn kranføreren til å lede løfteoperasjonen. Dette kan være signalgiver.

Krav til oppbevaring og tilsyn med løfteutstyr

  • Alle prosjekter skal etablere et egnet sted for oppbevaring av løst løfteutstyr når det ikke er bruk. Under lagring skal løfteutstyret være beskyttet mot vær og andre skadelige påvirkninger 
  • For løfteutstyr som Backe eier selv eller leier inn, skal den som er utnevnt som prosjektets  operasjonelt ansvarlige være ansvarlig for oppfølging av dokumentasjon og årskontroll av utstyret. Dokumentasjonen skal samles og oppbevares på egnet sted.  
  • Hjelpemiddel B01.6.51  oversikt løfteutstyr kan benyttes for å holde oversikt.
  • Løfteutstyr skal være merket med årets farge for å synliggjøre at årskontroll er gjennomført. Merkingen skal være godt synlig og varig.  

Merking med kodefarger for kontrollåret: 

fargekoder-lofteutstyr.png
  • Løfteutstyr skal kontrolleres i forbindelse med for eksempel vernerunder. Kontrollen skal dokumenteres i vernerundereferat eller egen rapport. 
  • Eier av løfteutstyr skal påse at årskontroll utføres av sakkyndig virksomhet. Årskontroll på innleid løfteutstyr gjøres av utleier i henhold til eget internkontrollsystem.

Før- og etterbrukssjekk

Bruker av løfteutstyr, dvs både kranfører og anhuker skal sjekke at utstyret som benyttes er i sikker stand både før og etter bruk. Dette innbefatter: 

  • Visuell sjekk av at alle løfteredskap og løfteinnretninger er uskadet og godkjent for bruk. Dette gjelder også stropper som kommer påmontert laster fra leverandør. Behov for omstropping vurderes. Dersom stroppene mangler dokumentasjon skal de kasseres eller sendes i retur til leverandør   
  • Skadede stopper kasseres umiddelbart 
  • Funksjonstesting av utstyret i tråd med produsentens anbefalinger 
  • Funksjonstesting av nødstoppanordning 
  • Melding av eventuelle feil og mangler til ansvarlig leder på byggeplass 
  • Stropper og kjettingskrev bringes til anvist lagringsplass etter bruk, der det er beskyttet mot vær og vind 

Løfteinnretninger skal ikke tas i bruk dersom deler av sikkerhetssystemet er i ustand eller ute av drift. 

Signalgiving / kommunikasjon 

  • Kranfører skal til enhver tid vite hvem som er signalgiver
  • Kommunikasjonsform skal avtales før man starter arbeidet. Hånd- og radiosignaler er angitt nederst i denne instruksen 
  • Det skal alltid være tilstrekkelig kommunikasjon mellom alle som er involvert i løfteoperasjoner 
  • Når kranfører ser lasten og signalgiver/anhuker, vil håndsignaler være tilstrekkelig, dersom ikke annen instruks er gitt 
  • Ved all dirigering skal tale eller signal være klart og tydelig 
  • For å unngå misforståelser kan det avtales å bruke bekreftende kommunikasjon mellom signalgiver og kranfører 

Grunnleggende sikkerhetskrav 

  • Koordinering med annen aktivitet og nødvendige avsperringer skal foretas før løfteoperasjonen starter 
  • Lasting/ lossing fra bil skal foregå slik at anhuker ikke utsettes for fare ved opphold på lasteplan
  • Lasten skal være forsvarlig sikret og klargjort før løfteoperasjonen starter 
  • Materiell som ikke er egnet for anhuking, skal anbringes i lastbærer som er konstruert slik at materiellet ikke kan falle ned under løfteoperasjonen 
  • Last skal ikke føres over personell 
  • Personell skal ikke gå under hengende last eller oppholde seg i faresone ved anhukin
  • All last skal anhukes med egnet løfteredskap med tilstrekkelig styrke
  • Last skal anhukes og håndteres slik at den forblir stabil under hele løfteoperasjonen
  • Løfteoperasjonen skal stanses umiddelbart dersom sikkerheten er i fare, dersom signalgivningen er uklar eller det oppstår brudd i kommunikasjonen 
  • Kranfører skal bare rette seg etter signaler fra utpekt signalgiver, men skal adlyde nødstoppsignal, uansett hvem som gir dette signalet 
  • Kranfører skal ikke forlate førerhus eller -plass med last hengende i kroken 
  • Etter avhuking, skal anhuker følge løfteredskapet med øynene til det henger fritt. 
  • Dersom forutsetningene som ble lagt til grunn under planlegging og/eller risikovurdering endres, skal det vurderes om det er behov for ny risikovurdering og settes i verk eventuelle korrigerende tiltak 

Blindkjøring 

  • Ved blindkjøring skal det alltid være minst to personer (signalgiver og anhuker) som ser lasten og hverandre og har radiokontakt med kranfører 
  • Operasjonen må planlegges og gjennomføres slik at det alltid finnes signalgivere som kan gi manuelt stoppsignal til kranfører ved radiobrudd 

Bruk av styretau 

  • Kranfører skal være med å vurdere og godkjenne bruk av styretau 
  • Styretau bør kun benyttes for å beholde kontrollen over last, ikke for å gjenvinne kontroll over en last 
  • Det skal ikke være knute eller løkke i enden av tauet 
  • Dersom det er behov for flere styretau, kan det involveres personell som ikke er anhukere, men SJA skal da gjennomføres i forkant, samt at de involverte får nødvendig opplæring knyttet til bruk av styretau 

Avslutning og evaluering 

  • Dersom uønskede hendelser har oppstått under en løfteoperasjon, skal disse rapporteres 
  • Etter at løfteoperasjonen er avsluttet, skal de involverte vurdere om det er behov for erfaringsoverføring, eller forbedring av aktuelle prosedyrer 

 

 

stropping.jpg

 

Referanser 

KTF Standard, september 2018: «Sikker bruk av løfteutstyr i landbasert industri, bygg og anlegg»